Piątek, godzina 15.10. Produkty są prawidłowo oznaczone. Nie ma większych problemów ze znalezieniem konkretnych produktów, z uwagi na wyrażny podział sklepu na działy. Personel mimo konieczności wykonywania swoich obowiązków, na terenie sklepu, nie przeszkadza klientom podczas zakupów. Dwie otwarte kasy przy których znajduje sie po jednym kliencie. Obszar przy kasie wygląda mało estetycznie z częściowo przemieszanymi produktami na półkach. Przy kasowaniu towaru zostaje powtany słowami "Dzieńdobry", a po otrzmaniu rachunku usłyszałem także słowa "Zapraszamy ponownie". Zastrzeżenia budzi zbyt krótka lada za kasjerką, na której z trudem mieszczą się zakupione produkty. Klient musi pakować zakupione produkty w pośpiechu, jeśli kolejna osoba za nim zostaje od razu obsługiwana.
Wchodząc do sklepu ekspozycja wygląda estetycznie, w głębszych partiach sklepu prezentowane buty znajdują się na pudełkach z obuwiem. Tekturowe kartony odciągają uwagę, od prezentowanego towaru i dodatkowo utrudniają jego dostrzeżenie. Obsługę sklepu napotykam w przejściu koło regałów, niedługo po wejściu do sklepu. Unikanie nawiązania kontaktu wzrokowego, druga ekspedientka, która przechadza się koło regałów, także unika dostrzeżenia mnie. Brak próby nawiązania aktywnego kontaktu ze strony obsługi. Zaczynam się kręcić koło regałów w okolicy ekspedientki stwarzając pozory, że nie mogę znaleźć konkretnego obuwia. Po około 4 minutach jestem zmuszony do zainicjowania kontaktu. Zostaje mi zaprezentowany towar, brak pytań ze strony obsługi. Dopiero po mojej głośnej ocenie jednego z modeli, zostaje mi zadane pytanie, jakie wygląd mnie interesuje. Ekspedientka nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego, zerka w innych kierunkach. Na moje pytanie, czy to wszystko z dostępnych modeli, zostaje udzielona mi informacja, że nowa dostawa będzie za tydzień. Udaje zainteresowanie konkretnym modelem, brak rekcji. Ekspedientka wydaje się bardziej zainteresowana, pilnowaniem klientów niż obsługiwaniem ich. Przyglądając się butom nie jest mi zaproponowane przymierzenie ich, nie nakłania się mnie także do ich kupna.
Czwartek, godzina 17.00,H&M, CH Galeria bałtycka. Przez cały okres pobytu w sklepie (około 70 minut) żaden pracownik obsługi nie zainteresował się moją osobą. Pracownicy wydają się wiecznie czymś zajęci, zabiegani, brak kontaktu wzrokowego. Ekspozycja dobrze prezentująca się, asortyment nie wydaje się zbyt duży jak na powierzchnię sklepu. Podchodzę do kasy by zrealizować zamówienie, na dwa produkty i spytać się o trzeci. Na dwie kasy tylko jedna jest czynna, przede mną czeka około 6 osób, na realizację zakupu. Pracownikiem obsługi jest mężczyzna około 25 lat, 180cm wzrostu, dość krótkie wystylizowane włosy. Dobrze prezentujący się ubiór. Pytam się o wybrany produkt, w interesującym mnie rozmiarze. Uzyskuje odpowiedź, że jeśli nie odnalazłem takiego rozmiaru na ekspozycji, „to nie ma”. Sam muszę podtrzymywać rozmowę ze sprzedawcą, brak inicjatywy z jego strony. Proszę go, zatem o spisanie mi konkretnie modelu spodni abym dostał go w innym sklepie. Podczas tego wdaje on się w rozmowę z innym pracownikiem, bez prośby o poczekanie, na temat nadchodzącej dostawy. Można odczuć, że obsługa służy jedynie do przyjęcia zapłaty od klienta za wybrany towar.
Środa, godzina 18. Pierwsze rzecz, która rzuca się w oczy to 5 osobowa kolejka do kasy. Spoglądam na ścianę, znajdującą się za sprzedawcą, w celu odnalezienia interesującego mnie produktu. Ekspozycja zadbana, klarowna, dobrze oświetlona.Niezwłocznie podchodzi do mnie pracownik obsługi, chcąc dowiedzieć się, czego poszukuje. Mężczyzna w wieku około 25 lat, wysoki (185cm), blond włosy do ramion. Padają dwa pytania pierwsze o rodzaj produktu, drugi o pojemność karty microSD. Następuje prezentacja dostępnych modeli, z własnej inicjatywy rekomenduje konkretny model. Postanawiam przy okazji wizyty, w ich sklepie, zapytać się, w celach orientacyjnych, o cenę innego produktu (HUBa aktywnego). Pracownik obsługi z własnej inicjatywy przynosi dwa dostępne modele, w bardzo krótkim czasie, objaśnia specyfikacje techniczną. Prezentacja następuję z głowy, wspierając się jedynie konkretnymi parametrami, wypisanymi na opakowaniu. Po oświadczeniu, że jednak nie są to satysfakcjonujące mnie modele, zostaje poinformowany, o możliwości zamówienia innego, bezpośrednio do ich placówki. Następnie padają dokładne pytania, o moje oczekiwania względem produktu. Zostaje zaproszony do komputera z ekspozycji, na którym pracownik obsługi prezentuje mi cały dostępny asortyment, na stronie internetowej, należącej do sieci. Dodatkowo zadaje pytanie, w jakim celu konkretnie potrzebuje tego produktu. Wykazuje się wiedzą techniczną i przestawia najlepsze rozwiązania dla mnie, jednocześnie pokazując modele, które mogą mnie zainteresować. Oświadczam, że zapoznam się w domu ze szczegółową ofertą na ich stronie i aktualnie zakupie jedynie produkt, o który pytałem na początku. Zostaje przez pracownika odesłany do kasy, w której mogę zrealizować zakup. Dodatkowe informacje: ujednolicone koszuli ułatwiają odróżnienie pracownika od klienta, jednak mogłyby sprawiać wrażenie bardziej zadbanych, ze względu na sprzedawany sprzęt.
W celu zapewnienia wyższej jakości usług używamy plików cookies. Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie ich.