Wszystkie branże walczą o klienta kusząc go lepszymi cenami. Tegoroczna edycja badania Grupy Muszkieterów (zarządzającymi sieciami Intermarché i Bricomarché) pokazała, że rosnąca inflacja silnie wpływa na częstotliwość robienia zakupów. Badanie uwzględniało aktualną sytuację rynku handlowego ze szczególnym naciskiem na produkty remontowo-wykończeniowe i spożywcze. Zatem, jak obecnie klienci robią zakupy? Zobaczcie sami!
Przeszło 45 proc. ankietowanych deklaruje, że z racji coraz to zwiększającej się inflacji, kupuje artykuły z tego sektora zdecydowanie z mniejszą częstotliwością. Badanie pokazuje również, że inflacja wpłynęła na plany remontowe społeczeństwa. Ponad 30 proc. badanych przełożyło swój remont na późniejszy termin, natomiast 12 proc. całkowicie z niego zrezygnowało.
– Długofalowe prognozy dla branży są niepewne – z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna Bricomarché w Polsce.
Podobnie wygląda sytuacja związana z artykułami spożywczymi - ponad 30 proc. ankietowanych rzadziej robi zakupy spożywcze lub ogranicza się do najpotrzebniejszych artykułów.
– Wzrost cen spowodowany inflacją to już kolejne wyzwanie dla branży, po długofalowych skutkach pandemii, problemach w łańcuchu dostaw i wybuchu wojny w Ukrainie. Wpływ inflacji na zakupy spożywcze widać nie tylko w wynikach naszego badania. Obserwujemy go również w zachowaniach naszych klientów, którzy szukają atrakcyjnych cen i jeszcze chętniej wybierają artykuły z oferty promocyjnej – mówi Tomasz Waligórski, dyrektor generalny Intermarché w Polsce.
Badanie Muszkieterów wykazało, że wojna w Ukrainie, w przeciwieństwie do inflacji, nie miała znaczącego wpływu na plany remontowe Polaków. Zaledwie 12 proc. ankietowanych przyznaje, że zmodyfikowało swoje plany remontowe pod wpływem wydarzeń za granicą, które wpłynęły na kondycję finansową i wzrosty cen.
Natomiast działania konsumentów przeciw rosyjskiej agresji, jakie mogliśmy zobaczyć, to z pewnością fala bojkotu marek, które nie wycofały swoich biznesów z Rosji. Niemalże 34 proc. respondentów deklaruje, że całkowicie przestało robić zakupy lub korzystać z usług firm, które zdecydowały się pozostać na rosyjskim rynku handlowym.
Poznajcie kilka sposobów, jak w czasach inflacji przekonać oszczędnych klientów do wydawania pieniędzy. Oto one:
1. Promocje ograniczone czasowo
Klienci nie chcą przegapić żadnej promocji i okazji do tańszych zakupów, a krótkoterminowe oferty są idealne, aby stworzyć w konsumencie poczucie pilności dokonania zakupów.
2. Kupony w programach lojalnościowych
Kto nie lubi akcji z nagrodami? Oferowanie dodatkowych kuponów może przyczynić się do zwiększenia liczby obserwujących naszą markę klientów.
3. Wykorzystanie platform z kuponami i promocjami
Często kupujący szukają kuponów i okazji na specjalnych witrynach internetowych. Warto to wykorzystać, bo z pewnością ta forma będzie dostępniejsza niż np. gazetka promocyjna.
4. Personalizacja oferty
Oferta idealnie skierowana pod konsumenta niewątpliwie zostanie przez niego doceniona. Utrzymanie klienta przez np. udostępnianie mu jednorazowych kodów promocyjnych będzie strzałem w dziesiątkę.
5. System rekomendacji
Polecenia mają wielką moc, zatem może warto korzystać z systemu rekomendacji i tym samym zachęcić konsumentów do zaangażowania w media społecznościowe marek.
Kryzys inflacyjny oznacza poważny problem zarówno dla sklepów stacjonarnych jak i dla branży e-commerce. Sklepy będą próbowały utrzymać klienta stosując różnego rodzaju promocje. Wpływ na inflację mają także zachowania konsumentów, co sprzedawcy powinni uwzględnić planując swoją strategię na nadchodzące (przynajmniej) dwa lata.
Wybór firmy hostingowej to decyzja, która może znacząco wpłynąć na sukces Twojej obecności w internecie. W dzisiejszym zalewie ofert, jakość obsługi klienta często decyduje o tym, czy dana firma wyróżnia...
Czytaj więcejJak co roku, Polski Program Jakości Obsługi rusza z badaniem satysfakcji Polaków i jakości obsługi w placówkach handlowych i usługowych w Polsce. Od kilku lat ocenie...
Czytaj więcejZakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne, oferując wygodę i szeroki wybór produktów. Jednak wraz z rosnącą popularnością zakupów online rośnie także liczba zagrożeń, na które musisz być przygotowany....
Czytaj więcej