Trendy konsumenckie Polaków na rok 2022!

Trendy konsumencie Polaków na rok 2022!

Nawyki konsumenckie Polaków z roku na rok ulegają ciągłym zmianom. Epidemia koronawirusa odcisnęła - nadal odciska - piętno na wszystkich dziedzinach codziennego życia, a branża handlowa musi być w ciągłej gotowości i szybko odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Mintel (międzynarodowa firma badawcza) ogłosił trzy trendy, które wpłyną na globalny rynek konsumencki w 2022 roku. Wśród nich znalazły się m.in. potrzeba poczucia kontroli, silna potrzeba czerpania przyjemności oraz kontrola etyczna odnosząca się do działań firm i produktów.

„Nasze analizy trendów i badania prognostyczne na rok 2022 opierają się na obserwacji siedmiu czynników rozwoju trendów z ostatnich 18 miesięcy i są poparte solidnymi danymi konsumenckimi i rynkowymi, a także wnioskami, spostrzeżeniami i rekomendacjami ekspertów. Umieszczamy te informacje w kontekście, aby lepiej zrozumieć, co oznaczają i w jaki sposób mogą stać się inspirujące z perspektywy decyzji biznesowych naszych klientów w różnych branżach, kategoriach i sektorach demograficznych oraz na tle tematów globalnych w obecnych niepewnych czasach." – wyjaśnia Simon Moriarty, Director of Mintel Trends EMEA

1.      Pod kontrolą

W aktualnych, niestabilnych czasach jakich przyszło nam żyć, konsumenci pragną mieć poczucie kontroli nad swoim życiem, m.in. finansami oraz decyzjami zakupowymi jakie podejmują. Jest dla nich ważne, aby poznać produkty, które zamierzają kupić oraz mieć pewność, że spełnią one swoje obietnice i funkcje. Istotna jest autentyczność i przejrzystość marki. Zatem brandy powinny bardziej skupić się na dostarczeniu rzetelnych informacji oraz opcji, aby konsument miał poczucie kontroli i świadomości samodzielnego decydowania w trakcie zakupów.  

„Wyścig o najszybszą dostawę towaru do odbiorcy będzie ewoluował w stronę większej elastyczności, dając konsumentowi więcej kontroli nad tym, kiedy pojawi się dany produkt oraz dopasowując dostawę do harmonogramu i konkretnych potrzeb konsumenta.” – tłumaczy Simon Moriarty

Co nawiązuje do trendu poczucia kontroli?

Mintel uważa, że obecnie największą popularność zdobywają kody QR na opakowaniach produktów. Dzięki temu po zeskanowaniu będziemy mieli dostęp do szczegółowych informacji np. o składzie i miejscu produkcji.

2.      Czerpanie przyjemności

Konsumenci częściej i chętniej pragną przyjemności czy zabawy, korzystając przy tym z nowych doświadczeń – wirtualnych lub rzeczywistych. Co dawało konsumentom radość pomimo stresu spowodowanego pandemią? Z pewnością granie w gry, planowanie wakacji i wszelkich wyjazdów oraz testowanie nowych rzeczy. Mintel zaznacza, że marki coraz częściej będą skupiać się na pozytywnej komunikacji, natomiast konsumenci chcąc uciec od codziennych zmartwień, będą na nich polegać. Tym samym zakupy staną się czymś więcej niż nabywaniem nowych rzeczy – przede wszystkim będą się z nimi wiązały silne, pozytywne emocje i zabawa.

„Konsumenci są złaknieni zabawy, bo pandemia i inne lokalne lub globalne kryzysy, budzą ich niepokój i są dla nich źródłem stresu. Niektórzy mogą nawet odczuwać coś w rodzaju „poczucia winy ocalałego", dlatego wiele marek rozpoznaje potrzebę poprawy nastroju konsumentów i daje im przyzwolenie na ponowne odczuwanie radości."  - twierdzi Simon Moriarty.

Co wpisuje się w trend czerpania przyjemności z wszystkiego?

Mintel za przykład marki, która już wdrożyła trend związany z przyjemnością podaje giganta e-commerce – Alibaba Group. W trakcie Taobao Maker Festival zorganizował dla uczestników interaktywne wyzwanie, które polegało na poszukiwaniu skarbów i pokonywaniu kolejnych zadań. Dzięki temu uczestnicy mogli choć na chwilę zatracić się w angażującej grze i zapomnieć zmartwieniach.

3.      Kontrola etyczna

Dla konsumentów coraz ważniejszy staje się etyczny wymiar prowadzenia działalności. Dlaczego? Ponieważ wielu konsumentów wbrew pozorom sprawdza producenta zanim dokona zakupu. Z pewnością na znaczeniu zyskuje transparentność oraz autentyczność firmy. Konsumenci chcą zobaczyć mierzalne postępy, jakie marka odniosła względem deklarowanych celów.

„Oprócz chwalenia się osiągnięciami i podkreślania zalet, firmy muszą być transparentne w kwestii swoich słabych stron, przyznając otwarcie, gdzie i dlaczego popełniły błędy oraz jak planują temu zapobiec w przyszłości." – podsumowuje Simon Moriarty.

Płatności mobilne – przewidywania

Zastanawiające jest również, dokąd zmierzają płatności cyfrowe. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 8 lat globalny rynek płatności cyfrowych wzrośnie aż o 21 proc. Natomiast daty nam bliższe, bo w ciągu dwóch lat, przewiduje się, że płatności mobilne wzrosną blisko o 90 proc. (z 26 do 49 mld).

Co sprzyja wzrostom na globalnym rynku cyfrowym? Głównie rosnąca liczba transakcji bezgotówkowych spowodowanych pandemią. Konsumenci często są zmuszani do płatności kartą oraz robienia zakupów online.

- Instrumenty płatnicze rozwijają się niezwykle dynamicznie, a zmiany w upodobaniach konsumentów pokazują, że Polacy są otwarci na nowości i udogodnienia w procesie płatności, wykazując coraz większe zainteresowanie m.in. portfelami elektronicznymi czy urządzeniami typu wearables.  – tłumaczy Paweł Działak, CEO & Co-Founder Tpay, operatora płatności online.

Odroczone płatności coraz popularniejsze

Konsumentom nie wystarczają już szybkie i wygodne rozwiązania płatnicze, takie jak płatności BLIK, czy za pomocą NFC. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się np. odroczone płatności, które urozmaicają pozytywne doświadczenia zakupowe. Firmy, które oferują odroczone płatności to: Allegro, X-Kom, Media Expert, Media Markt, Reserved, eobuwie.pl, Leroy Merlin, Super-Pharm itd. Prognozy przewidują, że w USA na przełomie lat 2022-2028 wzrośnie odsetek odroczonych płatności o niemal 33 proc.

Zakupy w social mediach

Kolejnym, coraz popularniejszym trendem, są zakupy w mediach społecznościowych.

- Social commerce to jeden z tych trendów, które z pewnością będą się umacniać na rynku w najbliższym czasie. Zakupy za pośrednictwem live streamingów czy chatbotów są szybsze i łatwiejsze dla konsumentów, a dla sprzedawców to kanały umożliwiające dotarcie do bardzo konkretnej grupy odbiorców. Rozwijają się także social payments, czyli płatności społecznościowe, które z powodzeniem funkcjonują już w Polsce, a za pierwszym tego typu wdrożeniem stoi Tpay wraz z KODA Bots, proponując bezpieczną płatność BLIKIEM w Messengerze. – dodaje Paweł Działak.

W nadchodzącym roku największą rewolucję przejdzie z pewnością klient. Zmiany w zachowaniu konsumentów są znaczne i widoczne, a przedsiębiorcy muszą się do nich dostosować. Pandemia i wszelkie emocje z nią związane, dążenie do równowagi i spokoju, istotne oczekiwania względem marek – to właśnie klient będzie ogromnym motorem zmian w 2022 roku. 

 

Źródło:dlahandlu.pl, submatiq.com, wiadomoscispozywcze.pl

Fot.:Comoinsider

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Znamy już niemal wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2024! [AKTUALIZACJA]

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej

Konkurs Wielkanocny ,,Rozbij pisankę" - Regulamin

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Rozbij pisankę"!Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:1. Dodać cztery opinie tekstowe na stronie jakoscobslugi.pl do czterech...

Czytaj więcej

Czy konsument jest ważny? Świętujemy Europejski Dzień Praw Konsumenta

W dzisiejszym świecie, kiedy globalna gospodarka wydaje się być w centrum uwagi, niezwykle istotne jest zrozumienie roli konsumentów. Ich decyzje, wybory i prawa kształtują...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi