Liczba sklepów internetowych z roku na rok rośnie w dynamicznym tempie. Myśląc o przyszłości e-commerce, nie można pominąć bardzo ważniej kwestii jaką jest sztuczna inteligencja. Jaką aktualnie pełni rolę oraz jak dzięki niej usprawnić rozwój swojego biznesu online? Sprawdźcie już teraz, dostępne narzędzia na rynku i koniecznie wdróżcie je w swoich sklepach internetowych!
Sztuczna inteligencja to nic innego jak system, w którym decyzje bazują na istniejących już wzorcach, a jest dzięki sukcesywnemu zbieraniu danych. Bez wątpienia ze sztuczną inteligencją mamy do czynienia na co dzień nie tylko w branży e-commerce, jednak jak wiemy – ta branża bardzo mocno wykorzystuje jej zasoby i możliwości.
Na co obecnie pozwala sztuczna inteligencja w e-commerce? Przede wszystkim dostarcza potencjalnym klientom spersonalizowanych rekomendacji w trakcie zakupów, wykorzystując historię ich wyszukiwań. Ponadto jest niezastąpiona przy optymalizacji produktów, planowaniu zasobów, a także w logistyce.
Wiadomo, że branża e-commerce nie jest jedyną, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. AI możemy spotkać w najróżniejszych sektorach naszego życia codziennego. Gdzie dokładnie? W opiece zdrowotnej, transporcie, cyberbezpieczeństwie, produkcji przemysłowej, ale również we wszelakich usługach publicznych.
Zrozumienie zachowań zakupowych klientów firm w branży e-commerce staje się jeszcze prostsze, dzięki narzędziom wykorzystującym sztuczną inteligencje. Wiedza ta może pomóc w poprawieniu doświadczeń zakupowych klientów, oferowaniu użytkownikom produktów dopasowanych do ich potrzeb oraz przewidywaniu popytu i podaży na poszczególne produkty.
Nie można ukryć, że poza wygodnymi dla użytkownika aspektami zastosowania sztucznej inteligencji, jest ona również świetnym sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji. Przewiduje się, że w 2022 roku większość dużych przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję w swoich projektach, a blisko 75% menadżerów ma obawy w związku z niewykorzystaniem AI w swoim biznesie – czują oni zagrożenie w przypadku długofalowego pozostania na rynku e-commerce. Jak widać, technologia odgrywa bardzo ważną rolę na rynku sprzedaży. Przedsiębiorstwa, które nie podążają za tym trendem, mogą zostać w tyle.
Dziś sztuczna inteligencja w e-commerce to coś więcej niż chatboty i wirtualni asystenci. Klienci już teraz oczekują kas samoobsługowych w supermarketach, automatycznych odpowiedzi na proste zapytania telefoniczne i online, automatycznych płatności za parking, a podobnych oczekiwań z czasem będzie coraz więcej. Servion Global Solutions szacuje, że do 2025 roku AI będzie zasilać aż 95% wszystkich interakcji z klientem! Przykładowo, rozmowy telefoniczne będą tak profesjonalnie zautomatyzowane, że rozpoznanie bota po drugiej stronie słuchawki będzie całkowicie niemożliwe.
- Retargeting potencjalnych klientów – w tym aspekcie wykorzystuje się AI do poprawy doświadczeń zakupowych klienta. Przykładowo, kiedy klient odwiedza nasz sklep internetowy, jednak nie kończy ścieżki zakupowej i w pewnym momencie porzuca swój koszyk – sztuczna inteligencja sugeruje mu ten zakup podczas kolejnej wizyty.
- Spersonalizowane rekomendacje produktów – sztuczna inteligencja pozwala zachęcić klienta do skorzystania z oferty, które są bardziej spersonalizowane. Przykładowymi rekomendacjami stosowanymi przez e-commerce są z pewnością wyświetlane produkty, podobne do polubionych lub ostatnio wyszukiwanych. Stosuje się tu także cross selling, czyli proponowanie towarów uzupełniających dany zakup. Co więcej, takie spersonalizowane rekomendacje przyspieszają podejmowanie decyzji przez klienta.
- Visual Search – dzięki sztucznej inteligencji za pomocą fotografii, obrazów, materiałów wideo możemy uzyskać powiązane wyniki wyszukiwania i pomóc odbiorcy znaleźć pożądany produkt. Według Massachusetts Institute of Technology blisko 90% informacji przetwarzanych przez mózg człowieka jest analizowanych pod względem wizualnym – dodatkowo, nasz mózg jest w stanie dokonać analizy obrazka 60 000 razy szybciej niż przyswoić dane tekstowe.
- Chatboty – są coraz powszechniejsze w sklepach internetowych, gdzie pełnią głównie funkcje informacyjne i sprzedażowe. Wykorzystanie tego narzędzia z pewnością pozytywnie wpływa na zadowolenie klienta dzięki krótkiemu czasowi oczekiwania na odpowiedź oraz wsparciu w procesie wyboru zakupu. Co więcej, ta metoda odciąża pracowników infolinii i pozwala oszczędzić na zatrudnieniu.
- Wyszukiwanie głosowe – kolejna metoda, która ma za zadanie poprawić doświadczenia zakupowe klienta. Użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego jeszcze szybciej znajdują w sklepie internetowym to co potrzebują, wprowadzając wyszukiwane frazy głosem.
Coraz więcej marek z różnych branż decyduje się na sztuczną inteligencję w swoich sklepach. Kasy samoobsługowe znajdziemy już praktycznie we wszystkich marketach spożywczych, jak np.: Biedronka, Lidl, Kaufland. Natomiast w większych miastach możemy już spotkać całkowicie samoobsługowe placówki działające pod szyldem Żabka Nano. Co więcej, największe serwisy e-commerce, takie jak Amazon czy Allegro, już od dawna korzystają z systemu podpowiadania klientom produktów, które mogłyby im się spodobać. Również banki (m.in. Alior Bank, BNP Paribas, PKO BP) korzystają z automatyzacji obsługi klienta, dzięki zaawansowanej sztucznej inteligencji. Na wdrożenie botów do obsługi klienta zdecydowały się także różne firmy: Rossman, Avon, PKP Intercity, ImnPost i EURO RTV AGD, McDonald’s, Nike i wiele innych.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji, nawet w niewielkim stopniu, mocno usprawni prace w Twoim przedsiębiorstwie. Rozwiązania tego typu kształtują trend, za którym powinny podążać wszystkie sklepy internetowe. Z pewnością w niedalekiej przyszłości coraz więcej e-sklepów zdecyduje się na wykorzystanie sztucznej inteligencji przynajmniej w jednym obszarze.
Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Wam temat sztucznej inteligencji i dzięki temu Wasze sklepy będą o krok przed konkurencją! Powodzenia!
Jak co roku, Polski Program Jakości Obsługi rusza z badaniem satysfakcji Polaków i jakości obsługi w placówkach handlowych i usługowych w Polsce. Od kilku lat ocenie...
Czytaj więcejZakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne, oferując wygodę i szeroki wybór produktów. Jednak wraz z rosnącą popularnością zakupów online rośnie także liczba zagrożeń, na które musisz być przygotowany....
Czytaj więcejW dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu kluczowe jest nie tylko oferowanie dobrych produktów czy usług, ale także umiejętne wyróżnianie się...
Czytaj więcej