Rewolucje w branży spożywczej – podatek cukrowy namieszał

REWOLUCJE W BRANŻY SPOŻYWCZEJ – PODATEK CUKROWY NAMIESZAŁ

O podatku cukrowym było głośno, jeszcze zanim został wprowadzony. Dziś, z perspektywy już ponad 3 tygodni, odkąd mamy z nim do czynienia, obserwujemy coraz więcej zmian i absurdów, z jakimi zmagają się producenci i sprzedawcy. Przeczytaj i sprawdź, jak nowy podatek namieszał w polskim handlu.

Pierwsze, co rzuciło się w oczy po wprowadzeniu podatku cukrowego w 2021 roku, to znacznie podwyższone ceny napojów słodzonych. Ceny innych produktów rosną powoli, maksymalnie o 3% dotychczasowej ceny. Napoje zaś, zwłaszcza te gazowane, są obecnie droższe nawet o 15%. Osoby popierające wprowadzenie nowego podatku są w mniejszości. Aż 66% Polaków nie popiera tej decyzji. Głównie jest to spowodowane niezasadnym podniesieniem cen, co zdaniem części Polaków w żaden sposób nie pomoże w łataniu dziury budżetowej. Według badań, przeprowadzonych przez agencję badawczo-analityczną Zymetria, aż 24% Polaków uważa, ze fundusze z podatków zostaną roztrwonione. Tylko 16% osób jest przekonanych, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości.

Producenci chcąc ratować poziom cen swoich produktów łapią się każdego pomysłu? Jednak nie. Internauci podpowiadali producentowi napoju Coca-Cola, aby sprzedawał swój napój jako… odrdzewiacz. Teoretycznie byłoby to możliwe, ponieważ napój zawiera w składzie kwas ortofosforowy, który służy m.in. do odkamieniania i odrdzewiania. Producent jednak stanowczo sprzeciwił się takim sztuczkom i tłumaczył, że firma działa według najwyższych standardów, więc nie zamierza obchodzić prawa i stosować nieetycznych zabiegów.

Producent napoju Riviva zastosował legalny zabieg, dzięki któremu cena produktu pozostała niezmienna. Za kartonik 200 ml zapłacimy wciąż 1,99 zł, ponieważ w „nowym” napoju znajdziemy aż dwa razy mniej cukru - zawartość spadła z 9,8 g do 4,9 g na 100 ml. Analogicznie spadła też ilość węglowodanów - z 10 g do 4,9 g na 100 ml. Poza zmianą zawartości cukru, znacząca jest tu także ilość czystego soku owocowego. Jeśli w napoju ilość soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego jest większa niż 20%, nie jest on objęty tzw. opłatą stałą. Kartonik Riviva zawiera obecnie 25% soku pomarańczowego, dzięki czemu cena napoju w kartoniku nie zmieniła się.

McDonald’s poddał się w walce z podatkiem cukrowym i zrezygnował ze sprzedaży napojów gazowanych i słodzonych w zestawach, a zamienił je na wodę mineralną. Przedstawicielka sieci skomentowała to działanie mówiąc, że zmiana napojów "wpisuje się w działania prowadzone przez markę od kilku lat, mające na celu oferowanie gościom bardziej zbilansowanych posiłków".

Konsumenci również poszukają metody na zaoszczędzenie kilku złotych i… znaleźli rozwiązanie! Polacy szukając sposobu na tańsze napoje, ruszyli z domową produkcją z wody i syropu. Według porównywarki cen ceneo.pl zainteresowanie syropami od 1 do 10 stycznia 2021 roku wzrosło aż o 554% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku!

„Takie produkty, oznaczone nazwami popularnych napojów gazowanych, są od niedawna wykupowane jak nigdy wcześniej”. - przyznają sprzedawcy.

Co prawda w składzie syropu znajdziemy sporą ilość cukru, a oprócz niego znajdziemy mi.in. wodę, słodziki, koncentraty, kofeinę i aromaty. Syrop dodatkowo opodatkowany jednak nie jest, bo w myśl przepisów nie jest on środkiem spożywczym. Według producenta takich syropów produkt ma starczyć na 9 litrów napoju. Koszt butelki to od 25 do 32 zł.

źródło: dlahandlu.pl

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Znamy już niemal wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2024! [AKTUALIZACJA]

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmy przy obsłudze klienta? Sprawdź, jak ich unikać!

Obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. Niestety, nawet najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa popełniają błędy, które mogą zaszkodzić ich reputacji i relacji z klientami. Dowiedz...

Czytaj więcej

Konkurs Wielkanocny ,,Rozbij pisankę" - Regulamin

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Rozbij pisankę"!Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:1. Dodać cztery opinie tekstowe na stronie jakoscobslugi.pl do czterech...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi