Czy Polacy pamiętają o bezpieczeństwie podczas e-zakupów?

Czy Polacy pamiętają o bezpieczeństwie podczas e-zakupów? 

Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że blisko 90 proc. Polaków korzysta z Internetu, z czego większość z nich korzysta z dostępu do sieci każdego dnia. Liderami, jak można się domyślić, w cyfrowej aktywności są dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Jednak nie zmienia to faktu, że osoby starsze coraz częściej łączą się z wirtualnym światem. Czy Polacy są świadomi cyberprzestępstw? Czy uważają podczas zakupów online? Sprawdźcie już teraz!  

 

Polacy w Internecie 

Aktywnych konsumentów online jest coraz więcej, głównie spowodowane jest to wzrostem popularności e-zakupów. Jednak czy świadomość czyhających na nas cyberzagrożeń jest równie wysoka? Jak wynika z badania banku, osoby młode uważają swoją wiedzę, odnośnie niebezpieczeństw w sieci, za dobrą bądź bardzo dobrą. Świadczy to o ich pewności względem tego tematu. Dodatkowo nikt z tej grupy wiekowej nie ocenił swojej świadomości w tym obszarze jako niską. Podobnie jest także w przypadku millenialsów – oni również ocenili się w tym obszarze na bardzo dobrym poziomie. Tylko 7 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej sądzi, że ma małą lub bardzo małą wiedzę odnośnie cyberzagrożeń. Najgorzej wypadły osoby powyżej 60 roku życia. Uważają oni, że ich wiedza w zakresie internetowych niebezpieczeństw z pewnością nie jest na dobrym poziomie.  

 

Cyberprzestępstwa. Co powinniśmy wiedzieć? 

Badanie „Bezpieczni na e-zakupach 2022” uwzględniało sprawdzenie znajomości dwóch istotnych pojęć dotyczących cyberzagrożeń. Pierwszym z nich był phishing, czyli podszywanie się pod inną osobę bądź instytucję w celu wyłudzenia danych. Niepokojące dane ukazują, że tego terminu nie znało aż 84 proc. ankietowanych osób.  Natomiast skiming, czyli kolejne z najpopularniejszych przestępstw mających związek z bankowością elektroniczną i obrotem bezgotówkowym, jest znane tylko dla 23 proc. badanych. Ponad połowa Polaków (65 proc.) kompletnie nie wiedziała, co ten termin oznacza, a pozostali udzielili błędnych odpowiedzi.  

Brak znajomości podstawowych pojęć i metod oszustw tylko utwierdza, że Polacy posiadają znikomą wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa. Dodatkowo niepokojący jest fakt, że większość z nas codziennie korzysta z Internetu, a bez odpowiednej wiedzy z tego zakresu możemy z łatwością paść ofiarą ataku cyberprzestępcy.  

Zatem skąd najczęściej czerpiemy wiedzę o zagrożeniach w sieci? Jak wynika z badania banku, większość czyta artykuły online, następnie strony internetowe banku lub urzędu oraz znajduje potrzebne informacje w mediach społecznościowych. Mniej popularne kanały do czerpania wiedzy w tym zakresie to jednakowo – rodzina i znajomi oraz telewizja, a następnie webinary i podcasty.  

 

Bezpieczeństwo podczas e-zakupów 

Zdobycie zaufania klienta jest bardzo ważne i z pewnością nie kończy się wraz ze złożeniem zamówienia. Na wiarygodność e-sklepu wpływa wiele czynników. Badanie pokazało, że najistotniejsze są pozytywne opinie – jednak zbyt duża ilość również może okazać się niepokojąca. Następnie popularność i znajomość danej marki oraz transparentność najważniejszych danych kontaktowych. Dla niektórych konsumentów ważną opcją jest możliwość płatności za pobraniem, ale również za pośrednictwem znanych operatorów. Obecność sklepu w social mediach budzi zaufanie tylko 4 proc. respondentów. 

Uczciwość e-sklepu czasem może być trudna do rozpoznania. Zatem jak dbać o bezpieczeństwo zakupów online? Autorzy badania przedstawili ciekawe dane, z których wynika, że ponad połowa respondentów zachowuje korespondencje ze sprzedawcą oraz dowody zakupu. Kolejną formą ostrożności, która również cieszy się dużą popularnością jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności e-sklepu i dokładne sprawdzanie danych do przelewu przed przesłaniem pieniędzy. Niektórzy konsumenci korzystają z ubezpieczenia swoich zakupów - jednak to rozwiązanie nie jest bardzo popularne w Polsce - oraz używają osobnej karty tylko do zakupów w sieci.  Niestety z badania również wynika, że aż 15 proc. ankietowanych nic nie robi w kierunku swojego bezpieczeństwa podczas zakupów internetowych. 

-Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi, Santander Consumer Bank. – Tak częste korzystanie z Internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001. 

 

Źródło: RAPORT POLAKÓW PORTFEL WŁASNY „Bezpieczni na e-zakupach 2022”

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Regulamin konkursu "Przywitaj lato z Jakością Obsługi"

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Przywitaj lato z Jakością Obsługi"Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:1. Dodać trzy opinie tekstowe na stronie jakoscobslugi.pl do trzech różnych firm.2....

Czytaj więcej

Gwiazdy Jakości Obsługi rozdane po raz 17. – podsumowujemy rok 2023

Gwiazdy Jakości Obsługi 2024 – firmy, które właściwie dbają o KonsumentówJak co roku, ze wszystkich firm ocenianych na portalu jakoscobslugi.pl, wyróżnione...

Czytaj więcej

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmy przy obsłudze klienta? Sprawdź, jak ich unikać!

Obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. Niestety, nawet najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa popełniają błędy, które mogą...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi