World Consumer Rights Day to międzynarodowe święto obchodzone w rocznicę przemówienia prezydenta USA J. F. Kennedy’ego wygłoszonego w Kongresie Stanów Zjednoczonych w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. W trakcie przemowy padło znane stwierdzenie „Konsumenci to my wszyscy”. Sformułowane zostały wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
Niezależnie od tego, gdzie i kiedy robimy zakupy, powinniśmy stale dążyć do poprawy jakości obsługi. Jak pokazują wieloletnie badania, coraz częściej nasze doświadczenia z firmą, a nie cena czy lokalizacja, w głównej mierze wpływają na nasze decyzje zakupowe. Platforma jakoscobslugi.pl jest miejscem, gdzie społeczność konsumentów wymienia swoje doświadczenia dotyczące placówek handlowych i usługowych. Coraz częściej pojawiają się także obserwacje na temat obsługi w sklepach internetowych. Przedsiębiorstwa mogą natomiast na bieżąco monitorować opinie o świadczonej obsłudze klienta i wprowadzać zmiany. To forma wzajemnej współpracy, dzięki której stale rośnie świadomość konsumentów.
Polski Program Jakości Obsługi co roku przeprowadza pogłębione badanie satysfakcji konsumentów, które ma na celu wyłonić najprzyjaźniejsze w Polsce firmy, a także ocenić ogólną satysfakcję Polaków z otrzymywanej obsługi. W 2020 oku zaobserwowany został nagły wzrost satysfakcji klientów, a ogólnopolski wskaźnik jakości obsługi zanotował historyczny wynik – 78,2%. Rok później wskaźnik wciąż był wysoki, jednak już nieco niższy od rekordowego wyniku 2020. Z kolei wyniki 16. edycji Polskiego Programu Jakości Obsługi wskazują, że poziom zadowolenia klientów znacznie obniżył się w roku 2022 - 1,6 p. proc. w stosunku rok do roku. Wskaźnik pokazał nam ponownie wartość z roku 2019 - ostatniego "przedpandemicznego" roku w handlu.
W 2020 roku tłumaczono wzrost satysfakcji klientów z obsługi, ich obniżonymi oczekiwaniami, wywołanymi trudnościami w prowadzeniu placówek handlowych i usługowych z powodu trwającej pandemii. W 2021 roku klienci byli już nieco mniej wyrozumiali. Ich zdaniem firmy miały wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych procedur i przystosowanie się do warunków, jakie dyktowane były przez wprowadzane rozporządzenia i ustawy. W ostatnim roku widzieliśmy znaczne wzrosty cen, ponowne problemy logistyczne z dostawami towarów i brakującymi artykułami. Tym razem klienci nie byli już tak wyrozumiali w stosunku do producentów i handlowców i znacznie słabiej ocenili jakość obsługi.
W minionym roku klienci najlepiej ocenili wygląd miejsca obsługi. Pod tym hasłem kryje się nie tylko czystość sklepów czy placówek usługowych, ale także wygląd i intuicyjność stron internetowych i sklepów on-line. Jest to jedyny obszar, który względem roku 2021 odnotował wzrost.
Wyniki przeprowadzonego badania wyraźnie pokazują spadek zadowolenia Polaków w niemal wszystkich aspektach obsługi. Obszary pozamieniały się miejscami w ogólnej klasyfikacji, zmieniając także lidera. W 2022, tylko jeden obszar osiągnął wskaźnik wyższy niż przed rokiem, natomiast żaden nie przekroczył głównego wskaźnika krajowego. Obszary bezpośrednio związane z obsługą klienta ponownie znajdują się na podium, choć względem 2021 roku wskaźniki spadły o 2,2 p. proc w przypadku zachowania personelu i aż o 5,7 p. proc. w przypadku wiedzy i kompetencji pracowników. Największe zastrzeżenie klienci mają odnośnie braku rzetelnych informacji nt. sprzedawanych produktów i usług, a także trudności w komunikacji, związanej z barierą językową.
Ponowny spadek zaliczył obszar dotyczący organizacji i czasu obsługi – o 4,5 p. proc.
względem 2021 roku. Najsłabiej ocenionym obszarem, który był dla klientów najmniej
satysfakcjonującym, jest cena i dostępny asortyment. Oczywistym jest, że jest to
skutek rekordowej inflacji jaką zaobserwowaliśmy w 2022 roku oraz opóźnionymi
dostawami towarów, spowodowanymi trwającą na wschodzie wojną. W 2022 roku
obszar „oferta, cena, asortyment” konsumenci ocenili na zaledwie 70,1%.
Jak co roku, ze wszystkich firm ocenianych na portalu jakoscobslugi.pl, wyróżnione zostały te, które w 2022 roku cieszyły się wyjątkowym uznaniem wśród klientów oraz zdobyły ich rekomendacje na rok 2023. Wśród nagrodzonych, znalazły się marki, które nieprzerwanie od wielu już lat otrzymują wyróżnienia: Allegro, BSH, ING Bank Śląski, PEPCO czy Smyk. Są to firmy, które stale dbają o satysfakcję klientów, dostępność towarów i kompleksowość usług. W tym roku w gronie Gwiazd znalazło się także kilku debiutantów :) Firmy, które po raz pierwszy pojawiły się w naszym plebiscycie, to Nationale-Nederlanden, POLOmarket i Smartney. Obserwując jednak ich wyniki, mamy silne przeczucie, że zostaną z nami na dłużej 😉
Jak co roku, Polski Program Jakości Obsługi rusza z badaniem satysfakcji Polaków i jakości obsługi w placówkach handlowych i usługowych w Polsce. Od kilku lat ocenie...
Czytaj więcejZakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne, oferując wygodę i szeroki wybór produktów. Jednak wraz z rosnącą popularnością zakupów online rośnie także liczba zagrożeń, na które musisz być przygotowany....
Czytaj więcejW dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu kluczowe jest nie tylko oferowanie dobrych produktów czy usług, ale także umiejętne wyróżnianie się...
Czytaj więcej