Zgłoś nadużycie

Opinia użytkownika: zarejestrowany-uzytkownik

Dotycząca firmy: KZK GOP Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego

Treść opinii: Moja obserwacja dotyczyć będzie wątpliwej przyjemności, jaką była podróż tramwajem i autobusami KZK GOP w dniu 27. października 2009. Startowałam spod Centrum Handlowego "Silesia", a moim celem był szpital w Katowicach-Ligocie. Trasa długa, a jak się okazuje - również nieopłacalna (czasowo i finansowo). Niestety z "Silesii" do centrum Katowic jedzie tylko jeden autobus (który właśnie uciekł). Udałam się więc na drugą stronę galerii handlowej, na przystanek tramwajowy. Tramwajem udało mi się dojechać do centrum (rynek). Pomijam już fakt, że dla osoby nie znającej miasta pojęcie "rynek" i nazwanie tak jednego z głównych przystanków jest wprowadzeniem w błąd: rynek w Katowicach to po prostu skrzyżowanie torowisk i dwa domy handlowe. Kontakt z motorniczym w tramwajach KZK GOP jest bardzo utrudniony poprzez zastosowanie w pojazdach szyb ochraniających. Zapewne wiąże się to z bezpieczeństwem i komfortem jazdy osób pracujących, nie mniej jednak próbując kupić bilet lub zapytać o radę - gdzie wysiąść itp. - klient czuje się jak petent, musi "żebrać" o ruch, gest czy odpowiedź. W zasadzie trudno nawet stwierdzić czy motorniczy słyszy mnie kiedy proszę o bilet. Dla mnie to trochę zabicie idei - przecież kierowca czy motorniczy są integralną częścią pojazdu; proszę porównać zasady panujące wśród kierowców na trasach międzynarodowych. To jest przepaść w poziomie obsługi. Kiedy zapytałam motorniczego o radę czy lepiej wysiąść na rynku czy jechać dalej udzielił mi on dość niewyraźnie odpowiedzi. Wskazówka jego okazała się błędna (motorniczy zasugerował mi tramwaj, który tam w ogóle się nie zatrzymywał). Musiałam się radzić przypadkowych osób, które lepiej mi wytłumaczyły, że stąd na Ligotę się nie da dojechać. Straciłam czas na dojście do dworca PKP i znalezienie innego środka transportu. Powrót z Ligoty okazał się drogą przez mękę. Niestety oprócz jednego autobusu w stronę Piotrowic nie ma nic. Trzeba jechać do centrum, aby się przesiąść na busa jadącego do mojego miasta. Należy dodać, że akcja dzieje się w Katowicach, około godziny 15:30, kiedy jest bardzo duży ruch na drogach. Kupiłam bilet "godzinny" za 4 złote, który upoważnia do jazdy przez godzinę dowolnymi pojazdami (możliwość przesiadek). Niestety, 45 minut upłynęło na dotarciu zaledwie w okolice Akademii Wychowania Fizycznego. Nie zdążyłabym się przesiąść na mojej taryfie. Ciekawa jestem jak ruch uliczny (korki, wypadki) wpływa na korzystanie z takiego czasowego biletu. Czy na przykład taki bilet zostałby uznany, jeśli zgodnie z rozkładem planowany czas przejazdu to 1 h, a realny czas na przykład 1,20 h? Kupowanie biletu czasowego w godzinach szczytu to zatem ryzykowna sprawa. W godzinie obserwacji wjazd do miasta był kompletnie sparaliżowany (wypadek i mnóstwo osób wracających z pracy), co było przyczyną incydentu. Atmosfera w autobusie zaczynała być coraz bardziej gorąca, pasażerowie poprosili o możliwość wyjścia dosłownie 10 metrów przed planowanym przystankiem. W tym zastoju nie miałoby to większego znaczenia, ale rozumiem kierowcę, że nie ma obowiązku otwierania drzwi na życzenie. Jedno, czego nie mogę zrozumieć, to jak można się wdać w kłótnię z pasażerami... Kompletny brak profesjonalizmu. Myślę, że kierowcy KZK GOP nie są w żaden sposób szkoleni jak rozmawiać z Klientami i tworzyć miłą atmosferę na pokładzie. Podsumowując: najbardziej zauważalne są brak kontaktu pasażera z kierowcą, nerwowi kierowcy powodujący kłótnie (zamiast łagodzący sytuacje awaryjne), klient KZK GOP czuje się jak petent z poprzedniej epoki. W autobusach nie ma rozpiski przystanków ani trasy. Cena mojego przejazdu: 2,40 zł tramwaj + 4,00 zł godzinny bilet (niewykorzystany do końca) + konieczna przesiadka 2,40 zł = 8,80 zł. Analizując powyższe elementy przewoźnik tyski (MZK Tychy) na tym samym terenie wypada dużo, dużo lepiej: ładne autobusy, informacja cyfrowa o trasie i przystankach, kierowcy ładnie ubrani, grzeczni. Do plusów ocenianej firmy zaliczyłabym rewelacyjną, intuicyjną internetową wyszukiwarkę połączeń KZKGo! Podaje ona czasy przejścia między przystankami, czas jazdy, ilość przystanków, kierunek autobusu czy tramwaju, którego należy szukać. Coś naprawdę dla turystów, i to tych niezorientowanych! Brawo!