Opinia użytkownika: zarejestrowany-uzytkownik
Dotycząca firmy: mBank
Treść opinii: mBank oferuje swoim klientom "nowoczesne" karty kredytowe, które używane za granicą dopuszczają płatność w sklepach i automatach na karty nie wymagając PIN'u. W przypadku zgubienia lub kradzieży można dokonywać transakcji praktycznie bez żadnego potwierdzenia. Za każdym razem gdy płaciłem w sklepie sprzedawcy byli zdziwieni jak to jest możliwe. Przy tym mBank tłumacząc dlaczego tak jest nie przyznaje się do własnej winy zasłaniając się nieelegancko partnerami z sieci handlowych ("niezadowalającym przygotowaniem infrastruktury akceptantów"). Ważniejsza dla mBanku jest funkcjonalność zmiany PINu w bankomatach i zdalnych kanałach (ciekaw jestem ilu klientów z tego korzysta) niż bezpieczeństwo finansów swoich klientów. Wytgląda to tak, jakby nie byli w stanie wdrożyć kart czipowych zgodnie ze światowymi standardami nawet tak uznanego partnera jak Visa. Poniżej pełna odpowiedz z mBanku, która została napisana w taki sposób, jakby celowo miała zamącić klientom w głowach niż cokolwiek wyjaśnić (chwilę mi zajęło zanim zrozumiałem, że nie byli w stanie wprowadzić standardów bezpieczeństwa transakcji kartowych i zasłaniają się nieprzygotowaniem 'akceptantów'). Jeszcze jedno uściślenie, poniższe zdanie jest NIEPRAWDĄ "Obecne ustawienia nie powinny mieć wpływu na brak akceptacji kart, a jedynie na metodę weryfikacji posiadacza karty. W przypadku terminali chipowych, które nie obsługują kodu PIN online, jest to podpis zamiast kodu PIN." Żadna z transakcji, które wykonywałem kartą nie wymagała podpisu, a wręcz złożenie podpisU nie było możliwe np przy zakupie biletów na metro w automacie. ODPOWIEDZ mBanku NA REKLAMACJĘ: Szanowny Panie W związku z reklamacją zarejestrowaną w dniu XXXXXXXXXX (numer XXXXXX) dotyczącej trudności w posługiwaniu się Pana kartą płatniczą o nr 448336xxxxxxxXXX na terenie Wielkiej Brytanii, chcielibyśmy na wstępie najmocniej przeprosić za wszelkie niedogodności, jakie wynikły dla Pana z zaistniałej sytuacji. Informujemy jednocześnie, że przyczyną problemów z potwierdzeniem autoryzacji za pomocą kodu PIN była konfiguracja terminali punktów handlowo-usługowych, które próbują wymusić potwierdzenie autoryzacji kodem PIN w trybie offline, który to tryb dla kart mBanku w chwili obecnej nie jest obsługiwany. Zablokowanie i brak obsługi PIN offline na mikroprocesorze podyktowane było koniecznością zachowania dotychczasowej funkcjonalności zmiany PIN w zdalnych kanałach oraz niezadowalającym przygotowaniem infrastruktury akceptantów (terminale POS i bankomaty) do obsługi zmiany kodu PIN na mikroprocesorze. W obecnej sytuacji odblokowanie kodu PIN offline na karcie skutkowałoby poważnymi problemami Klienta z synchronizowaniem kodu PIN w systemie Banku i PIN offline na karcie. Na zmianę tej sytuacji wpływ mają wyłącznie akceptanci, udostępniający swoje terminale punktom handlowo-usługowym. Odblokowanie i aktualizacja kodu PIN offline nie wymaga wymiany kart i jesteśmy w stanie wykonać taką operację zdalnie przy wykorzystaniu odpowiednio przygotowanych przez akceptantów terminali. Obecne ustawienia nie powinny mieć wpływu na brak akceptacji kart, a jedynie na metodę weryfikacji posiadacza karty. W przypadku terminali chipowych, które nie obsługują kodu PIN online, jest to podpis zamiast kodu PIN. Informujemy jednocześnie, iż mając na uwadze sugestie naszych klientów, mBank dokona w bieżącym roku modyfikacji parametrów kart, umożliwiając odblokowanie obsługi kodu PIN offline na mikroprocesorze poza granicami kraju. Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia okażą dla Pana wystarczające, a ten przykry incydent nie wpłynie decydująco na naszą dalszą współpracę. Z poważaniem Adam Stachurski PS: Zdecydowałem się na umieszczenie całości odpowiedzi mBanku wraz z imieniem i nazwiskiem jedynego kontaktu jaki mam w tej sprawie, ponieważ niestety w kontakcie z mLinią można jedynie usłyszeć standardowe formułki ze skryptu call center i niestety w żadnej sprawie dotyczącej finansów klienta nie ma możliwości skontaktowania się z osobą, która tak naprawdę podejmuje decyzje jego dotyczące lub jest jakkolwiek odpowiedzialna za poziom obsługi.