Szukaj opinii o...Gdzie?



Raport: Z dzieckiem na zakupach 2017

W Polsce bardzo dużo mówi się o programie 500+ i jego wpływie na zwiększenie liczby urodzeń dzieci. Eksperci komentują także, jak program wpływa na gospodarkę oraz konsumpcję. Czy oprócz czynników ekonomicznych na niż demograficzny może wpływać także przyjazność Polaków wobec kobiet w ciąży i z małymi dziećmi? Jak wynika z badania Polskiego Programu Jakości Obsługi, możemy w tym zakresie jeszcze wiele do poprawienia. Nie zgadzamy się przepuścić kobiety ciężarnej w kolejce do kasy pierwszeństwa, a rodzice z dziećmi wręcz unikają urzędów, banków czy poczty, w obawie przed stresem związanym z głośnym zachowywaniem się pociechy i kąśliwymi uwagami innych klientów.


Przyjaźnie nastawieni … w deklaracjach

Niemal wszyscy (98%) uważają, że kobiety w ciąży korzystające z komunikacji miejskiej zasługują na specjalne traktowanie i obowiązkowe miejsce siedzące. Polacy równie chętnie (9 na 10 badanych) udzielą pierwszeństwa obsługi kobietom w ciąży w placówkach służby zdrowia, urzędach, a także w punktach obsługi, takich jak banki, sklepy, restauracje. Niestety już rodzic z małym dzieckiem (do 3 lat) nie robi na Polakach wrażenia. O ile jeszcze 3 na 4 badanych ustąpiłoby miejsca rodzicowi z dzieckiem w środkach transportu publicznego, to już kolejka na poczcie, czy w banku tylko dla 60% byłoby wskazaniem do okazania specjalnych względów. Polacy zdecydowanie bardziej deklarują chęć pomocy kobietom w ciąży niż rodzicom z małymi dziećmi.

Z dzieckiem na zakupach 2017


W życiu już nie tak miło…

Połowa badanych zauważyła przynajmniej jedną negatywną reakcję innych klientów na prośby kobiet w ciąży o uprzywilejowane potraktowanie w miejscach obsługi. Ta ilość się niestety nie zmienia, od 2013r. monitorujemy jakość obsługi kobiet w ciąży i ilość negatywnych reakcji nie spada. Negatywne reakcje w zdecydowanej większości były zaobserwowane u innych klientów. Złośliwe komentarze, wymowne spojrzenia, odmowa obsługi poza kolejnością to codzienność również dla rodziców z małymi, płaczącymi dziećmi. 7 na 10 badanych było świadkiem negatywnych reakcji na taką sytuację ze strony innych klientów.


W pracy trzeba być miłym, a poza nią można … być sobą?

Z porównania między postawami klientów a personelu jasno wynika, że pracownicy reagują na prośby kobiet w ciąży z dużo większą życzliwością, niż przeciętni klienci. 7 na 10 reakcji „służbowych” na prośbę kobiet w ciąży o przywileje to reakcje pozytywne. Sporadycznie zdarza się, że personel miejsca obsługi odmawia priorytetowego potraktowania poza kolejnością. Można podejrzewać, że kiedy pracownicy chcą sobie zaoszczędzić kłopotu udają obojętność, a ma to miejsce w co czwartej zaobserwowanej sytuacji.
Co druga prośba kobiet w ciąży o priorytetowe potraktowanie jest lekceważona lub negatywnie skomentowana przez innych klientów, w tym aż jedna na 10 to wyraźna odmowa obsługi poza kolejnością. To sporo zważywszy, że za przywilejami dla kobiet w punktach obsługi opowiada się średnio 90% badanych.


Z dzieckiem w sklepie? Tylko jeśli masz mocne nerwy

W sytuacjach „trudnych”, kiedy rodzic próbuje sobie jakoś poradzić z hałasującymi dokazującym dzieckiem personel zazwyczaj nie reaguje. Jest to najpowszechniejsza reakcja, można się jej spodziewać aż w 4 na 10 sytuacji. Reakcje wobec płaczącego dziecka nie pozostawiają złudzeń. Tylko jedna trzecia reakcji personelu opiera się na pozytywnych, pomocnych rozwiązaniach. Jak wskazują ankietowania, są to bardzo stresujące chwile dla nich jako rodziców i pomocne zachowanie personelu traktują z wdzięcznością, ponieważ stanowi to zdecydowany wyróżnik na tle obojętnych reakcji. Niestety ze strony innych klientów rodzice z płaczącym dzieckiem częściej mogą spodziewać się reakcji negatywnych niż pomocnych. W sumie, w 47% sytuacji, kiedy rodzic stoi w sklepie z płaczącym dzieckiem, to towarzyszą mu wypowiadane uwagi z dezaprobatą, niemiłe spojrzenia aż po wyproszenie ze sklepu, restauracji, banku.


Zestresowany rodzic w urzędzie i banku

73% rodziców deklaruje, że są takie miejsca obsługi, których unika, kiedy jest w towarzystwie dzieci ze względu na to, że obsługa z dzieckiem wywołuje u nich stres. Czołowe lokaty niechlubnego rankingu zajmują miejsca, gdzie jest dużo zrozumienia procedur, podawania danych, uzupełnienia formularzy. Są to urzędy, banki i poczta. Miejsca te są również kojarzone z „kolejką do okienka”, a to wymaga cierpliwości, co nie jest mocną stroną większości dzieci, ale także i dorosłych.

Z dzieckiem na zakupach 2017

Z dziećmi chętniej pójdziemy do sklepu osiedlowego niż do dużego centrum handlowego, czy supermarketu.
W osiedlowym sklepie relacje międzyludzkie załatwiają to, co w sieciach handlowych musi być procedurą szkoleniową obsługi klienta. W niewielkim sklepie sprzedawca zazwyczaj każdego wchodzącego klienta widzi, a mniejsze kolejki dają nadzieję, na sprawne zakupy. Nikt z klientów też nie pozwala sobie na uwagi mamrotane pod nosem, bo w osiedlowym sklepie jest spora szansa, że spotkamy się ponownie.” – komentuje dr Krystyna Jendrzej-Gawlicz z Polskiego Programu Jakości Obsługi.


500+ nie na naukę, lecz na przyjemności

W deklaracjach sprzed roku, aż 64% badanych, którzy czekali na uruchomienie programu 500+, deklarowało, że uzyskane, dodatkowe pieniądze będzie oszczędzać. Po roku trwania programu już tylko 40% twierdzi, że faktycznie zrealizowało swe zamierzenie. Zdecydowanie rzadziej wydawaliśmy na kształcenie dzieci i pomoce edukacyjne dla nich. Pośród planowanych wydatków z 500+ wyjścia do miejsc rozrywki i kultury były dość rzadko wskazywane, jednak co trzeci badany faktycznie z nich skorzystał. Więcej wydajemy na jedzenie, także pozwalamy sobie na niekontrolowane wydatki na przyjemności, które w tym roku zostały spontanicznie dodane przez badanych.

Z dzieckiem na zakupach 2017


Dzieci wydają przynajmniej 47 milionów tygodniowo!

Blisko połowa rodziców przynajmniej raz na dwa tygodnie kupuje coś pod wpływem próśb dzieci. Niemal 10% rodziców ulega takim prośbom codziennie. Biorąc pod uwagę, że jak podaje GUS, wszystkich rodzin z dziećmi jest w Polsce 8 131 000*. To oznacza, że cała rzesza, bo 780 576 dorosłych Polaków codziennie kupuje coś pod wpływem próśb dziecka. Kolejne 1,6 mln spełnia prośby dzieci raz w tygodniu. Jeśli założymy, że wydają na ten cel symboliczne 5 zł, to daje to oszałamiającą kwotę 47 322 420 mln tygodniowo! Chętnie posłuchamy, czym dzieci chcą się bawić i w co się ubierać. Dwie trzecie rodziców słucha również tego, co dzieci lubią jeść. Dzieci decydują, jakie słodycze znajdą się w naszym domu. W decyzjach, gdzie koszty są bardziej znaczne przodują decyzje urlopowe oraz meble. Natomiast połowa badanych wybiera ten sklep na zakupy spożywcze, który odpowiada dzieciom.

Z dzieckiem na zakupach 2017


O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 roku, metodą CAWI na próbie 1110 respondentów przez Polski Program Jakości Obsługi www.jakoscobslugi.pl

Organizatorem badania jest Polski Program Jakości Obsługi, który zbiera i analizuje opinie konsumentów od 2008r. 365 dni w roku monitorujemy poziom jakości obsługi i satysfakcji polskich konsumentów, wyróżniając najprzyjaźniejsze firmy prestiżową Gwiazdą Jakości Obsługi. Opinie zgłaszane są 24h na dobę na portalu www.jakoscobslugi.pl



powrót

©2013 Grupa VSC Projekt i realizacja Internet House


Dziękujemy za twoją opinię!

Jeżeli chcesz aby twoja ocena miała większy wpływ na wynik tej firmy, zaloguj się:

Możesz użyć swojego konta na facebooku
Adres e-mail (login)
Nie posiadasz konta? Załóż konto i przekonaj się, że Twoja opinia się liczy!

Dziękujemy za twoją opinię!

Jeżeli chcesz, aby twoja opinia miała większy wpływ na wynik tej firmy napisz swoją recenzję klikając na obok gwiazdek.

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.X


Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.